Skärgårdstrafiken - andra säsongen

Det känns som man sett det förr. Minns ett delikat mudderleraärende som utannonserades i en liten notis, men där observanta, berörda skärgårdsbor ändå såg det och i en stor skara kom till det planerade samrådsmötet för att ställa frågor och få svar. Och de alltmer bleknande politikerna som oförberedda insåg att vi hade både ubåtspersonal och biologiska experter med i vår skara.

Nu är det skärgårdstrafiken som är på tapeten. Igen. I början på veckan fanns en annons med inbjudan till samråd i ärendet. Alldeles för kort framförhållning för många av oss, men ännu tokigare blir det ju när man ser att mötena är förlagda på kvällstid, när båtarna har gått. Och vem vill egentligen åka in redan på förmiddagen för att hinna till ett möte klockan 18.00??? Vi har jobb att sköta och måste få en chans att planera med god framförhållning.  Nåväl, tre alternativ fanns ju faktiskt. Vaxholm, Djurönäset och inte i stan. Men inte i norr eller söder. Skärgården sträcker sig som bekant över flera kommuner och även om gamla upphandlingen var mest problematisk i mellanskärgården finns det ju skärgårdsintressenter i båda Haninge, Österåker och NOrrtälje kommuner. 

Skärgårdsintressenter finns också i Älvsjö. På Båtmässan. Tänk om man tänkt till och hållit ett möte där någon dag som aviserats ordentligt långt i förväg. Då hade många kunna delta. Men en del hade kanske föredragit att diskutera det utlovade skärgårdstrafikrådet och demokratiska processer framför turlistor och linjer.

Skärgården är för viktig för hela Stockholmsregionen för att trafiken ska börja upphandlas mitt under brinnande valrörelse när fokus ligger på annat. Trafikantföreningen, SIKO och Företagarna Skärgården är tre självklara dialogpartners i detta. Läs även på www.skargardsbryggan.com 

1 mar 2014